• Gå med i vårt nyhetsbrev
  • Fri frakt över 800 kr, ord 59 kr

Köp- och leveransvillkor


 

Innehållsförteckning:

  1. Priser
  2. Betalningsalternativ
  3. Leveranstid
  4. Leveranssätt
  5. Fraktkostnad
  6. Reklamation
  7. Ångerrätt och retur
  8. Åldersgräns för köp
  9. Skador på paket och ej uthämtade paket
  10. Tvist
  11.  Personuppgifter och sekretess
  12.  Bedrägeri 
     

 

 

1. Priser

Moms ingår i priset med f.n. 25%.

 

 

2. Betalningsalternativ

Vi erbjuder betalning via faktura, delbetalning, kortbetalning, direktbetalning, Swish samt Paypal och Payson för beställningar utanför Sveriges gränser.
Du kan läsa mer om våra olika betalsätt här.

 

 

3. Leveranstid

Normal leveranstid är cirka 1-3 vardagar. Leveranstiden gäller de produkter som finns i vårt lager för omgående leverans och dessa är markerade med grön färg på kategorisidorna samt står som "i lager" på produktsidan.

Längre leveranstid finns på produkter som inte finns i vårt lager för omgående leverans men som finns i lager hos tillverkaren.
Dessa produkter är markerade i gul färg i kategorisidorna samt att information om leveranstiden finns nedanför köpknappen på produktsidan.
Leveranstiden på dessa produkter varierar mellan 3-7 vardagar, 5-10 vardagar och 7-14 vardagar.

Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar och fel i lagersaldon. Produkter som av denna anledning ej kan levereras krediteras om inte annan överenskommelse görs.

 

 


4. Leveranssätt

Vi skickar alla våra beställningar med Postnord.
Vilken fraktmetod det blir avgörs på paketets vikt och storlek.
Vi skickar antingen som 1:a-klass varubrev eller som MyPack Collect.

  • 1:a-klass varubrev levereras i brevlåda. Får det inte plats i brevlådan så levereras det i separat påse utanpå brevlådan eller vid dörren.
    Vid enstaka fall så kan Postnord välja att leverera det till ett ombud.
  • MyPack Collect går direkt till ombud för att hämtas ut.

Önskar man ett mer specifikt förfarande av sin leverans så måste man höra av sig till vår kundtjänst innan leveransen skickas från vårt lager.

När en försändelse hamnar hos ett ombud så får du alltid en avisering om vart försändelsen kan hämtas.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakat av fraktföretaget.

 

 

5. Fraktkostnad

Inom Sverige - Frakten för utleverans av order är 59kr och fri frakt på ordrar över 800kr.

Till Danmark - Frakten för leverans av order är 59kr. Paket skickas alltid som collect, till ombud.

Till andra EU-länder - Frakten för leverans av order är 79kr.

 

 

 

6. Reklamation

Reklamationsrätt är din rätt att klaga på fel i en vara eller tjänst som du har köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år, och inom EU i minst två år.
Du kan reklamera en produkt om produkten till exempel:

  • är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig.

  • inte stämmer överens med informationen du har fått.

  • är inte anpassad efter ändamålet.

Vill du göra en reklamation av en produkt så ska du kontakta oss med bild på skadan/felet så går vi vidare med ärendet. Du kontaktar oss här!

Om en produkt returneras för en visuell inspektion av skadan, förbehåller vi oss rätten att debitera för returfrakten samt eventuell ny frakt av produkten tillbaka till kunden.
Detta gäller om skadan på produkten tydligt bedöms ha orsakats av yttre påverkan och därmed inte omfattas av någon av de tidigare nämnda punkterna.

Reklamation ska ske inom skälig tid (2 månader anses alltid som skälig tid).

 

 

7. Ångerrätt och retur

Vi erbjuder alltid 30 dagars öppet köp istället för de 14 dagars ångerrätt som du har enligt lag. Från 1 november har vi öppet köp till 31 januari.
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor.
1.Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl som exempelvis (badkläder eller underkläder).
2.På grund av hälso- eller hygienskäl kan vi inte heller godta returer med där varan är skadad av exempelvis (hår, smuts, smink eller parfym).
Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar från det att varan mottagits. (Gäller ej vid special beställda varor) Vi följer Konsumentverkets rekommendationer se: Konsumentverket.se

Vid retur så kan du på vår retursida generera en QR-kod som visas upp hos ditt postombud för att få en fraktetikett till returen (pris för returfrakt är 79 kronor).
Du kan även själv skicka tillbaka produkten med valfri fraktmetod och du ansvarar då själv för att produkten kommer fram till oss.

Vid återbetalning så kommer pengar återbetalas automatiskt inom 2-4 bankdagar från att returen behandlats hos oss, alternativt så kommer du kontaktas via mail utav oss eller Klarna.
Vid retur så ska den retursedel du fått med din order fyllas i och skickas med i returpaketet.
Som kund har du ansvar för att skydda varor som ska returneras så dessa är i nyskick när de kommer tillbaka till oss. Varorna får inte vara använda eller skitiga.
Har du husdjur så är det av allergiskäl viktigt att du skyddar varorna från päls.
Tänk även på att skador på produktens kartong/påse gör att produkten i sig kan bli osäljbar och gör att vi inte kan godkänna en retur. Du som kund har skyldighet att se till så att produkten och dennas förpackning inte skadas i transporten tillbaka till oss vid en retur.
Vid retur så ska produkten skickas i emballage i form av påse, kartong eller liknande förpackning. Man får ej klistra frimärken, fraktetiketter eller annat direkt på produktens förpackning
Kund ansvarar för att returen packas så att den inte riskeras att öppnas eller ta skada under resan till oss.
Odd Sailor AB tar ej ekonomiskt ansvar för en retur som ej kommit fram till returadressen. Kund ansvarar för paketet tills returen är framme.

Har du några frågor kring ångerrätten så kontakta oss på kundtjanst@dunken.se.

Läs mer om hur du gör en retur.

Alternativt skriver du ut Konsumentverkets ångerblankett här.

 

8. Åldersgräns för köp

Åldersgräns för köp är 18 år. Är du under 18 år så måste beställningen göras i målsmans namn utav målsman.

 

 

9. Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (7 dagar), så fakturerar vi dig 299kr per leveransförsök, för vårt arbete med hantering av varorna.

 

 

10. Tvist

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174,  101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer.
Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

 

 

11. Personuppgifter och sekretess

Då du slutför ditt köp så registreras dina personuppgifter i vårt system. I enligt med Dataskyddsförordningen, GDPR (tidigare PUL), måste du godkänna och ge ditt samtycke till att vi registrerar dina uppgifter vilket du gör i samband med att du slutför din order och därav godkänner våra köpvillkor.

'Detta har du som konsument rätt till enligt dataskyddslagstiftningen:

  • Rätten till tillgång
    Du har rätt att få veta vilka personuppgifter som vi behandlar om dig.
  • Rätten till rättelse
    Du har rätt att begära att få dina personuppgifter rättade om de är felaktiga.
  • Rätten till radering
    Du har rätt att få dina personuppgifter raderade om uppgifterna inte längre behövs för att uppfylla det ändamål för vilket de samlades in.
  • Rätten till begränsning av dina personuppgifter
    Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
  • Rätten att invända mot behandling
    Du har rätt att göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter.

Du har även rätt att klaga till Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.

Vi garanterar att vi ej säljer eller delar personuppgifter med tredje part eller samarbetspartners.

Vi värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd.

Läs mer i vår integritetpolicy här.

 

 

12. Bedrägeri

Vid misstanke om bedrägeri så ber vi dig ta kontakt med kundtjanst@dunken.se
All form av bedrägeri polisanmäls.

 

 

Produkter

Handla

Information